III yazı

(Əvvəli 27 və 28.02.2024-cü il tarixlərdə)

Xalq yazıçısı İsmayıl Şıxlı öz yaradıcılığı ilə XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatına yeni nəfəs, yeni səs, yeni deyim tərzi gətirən qələm sahiblərindəndir. Bu baxımdan yazıçının "Ayrılan yollar" (1954-1955), "Dəli Kür" (1962-1966) və "Ölən dünyam" (1995) romanları ədəbiyyatımıza xüsusi bəzək verən söz inciləridir.

***

Epiloq. Zaman keçdikcə hegemon hökmdarlar dünyaya təşrif gətirdi. Onlardan bəziləri özündən əvvəli, bəziləri isə sonda gələni sevmədilər. Bəziləri dünyaya zülm,  bəziləri isə sülh gətirdi. Bunlardan Hitler yer kürəsinə ağalıq etmək üçün müharibə fəlakəti gətirdi.  Stalin isə bu yoldan onu dayandırdı. Ruzvelt, Çörçil, Mao Tsze Dun və Şarl de Qolun yeritdikləri siyasət dünya arenasında özləri üçün əhəmiyyətli oldu. Totalitar sovet rejimi xalqları "Troyka" qərarları ilə gah güllələdi, gah da tayqa və Sibir meşələrinə sürgün etdi. Sovet dövlətinin Stalindən sonra gələn başçıları isə sürgündəkilərə azadlıq verdi və dedilər ki, sizin günahınız yoxdur. Bu burulqanlar xalqları əzablar içində üzdü. Çoxları tayqa və Sibirin meşələrində  əzablar içində həyatla vidalaşdı.  Sağ qalanları isə çətinliklə də olsa, öz dağılmış yurd-yuvalarına, el-obalarına qayıtdılar.

Söhrabın nənəsi Güllü xanım və qohumları Sibirdə vəfat etdi.  Söhrab tək qalsa da, özünü itirmədi. Meşədə təpənin döşündə şam ağacının dibində məzarda yatan Güllü nənəsinin qəbirini gündə ziyarət edir və ağlayırdı. Özünə söz verdi ki, mütləq təhsil almalıdır. Ona görə də gündüzlər meşədə ağac kəsir, gecələr isə axşam məktəbində oxuyurdu. Çox illər keçəndən sonra günahsız olduqları söyləndi və azadlığa buraxdılar.  Yollar açıldı. Söhrab kəndlərinə qayıtsa da, kəndləri xarabalığa çevrilmişdi.

Alqazaxlılar və Çiraqlıların yurdunda üzüm bağları salınmışdı. Kənddə bir daş ev qalmışdır ki, ora da quşçuluq ferması idi. Uzaqdan həyətində inkubator toyuqları görünürdü.  Söhrab tez-tez öz yurd yerlərini gəzib-dolanırdı. Kəndadamları Söhraba kömək edib ona ev tikdilər. O, institutu bitirib kəndə gəldi və onu yeni tikilmiş məktəbə direktor təyin etdilər.

Alqazaxlıların yurd yerində xarici markalı bir maşın saxladı.  Qapısı açılsa da, içindən adam çox gec çıxdı. Bu ucaboy,  ağ saçlı bir qoca idi. O, kənddə evlərinin yoxa çıxdığını gördü.  Sonra tənəg bağının yanında ucalan çinar və onun gövdəsinə dolanan tənəngi görüb sevindi. Axı vaxtı ilə onları özü əkmişdir. Qoca Çinar ağacının yanına getdi və dibində olan daşın üstündə oturub kürəyini çinara söykədi. Sonra əllərini üzünə qoyub ağladı. Məmməd kişi bu qərib adamı uzaqdan izləyirdi. Ona yaxınlaşanda üzüm yığan uşaqlardan da bir neçəsi oraya gəldi. Bu zaman Kürün sahilində canavar sifətli bir it qocaya yaxınlaşdı. Uşaqlar qorxub kənara çəkildilər. Qoca "Alan" deyə səslədi. İt qocaya yaxınlaşdı və pəncəsi üstə yerə yataraq Qocaya tərəf süründü. Qoca əli ilə onun başını sığalladı. Keçəl Xondulunu öldürdükdən sonra Alan Kür çayının qırağında meşədə canavar sürüsünə qoşulmuş və bu günə qədər nəslini yaşatmışdır. Məmməd kişi Həsən ağanı tanıdı və onunla hal-əhval etdi. Sonra oğlu Söhrabın kənddə məktəb direktoru işlədiyini söylədi. Məmməd kişi uşaqlara dedi ki, gedin Söhrab müəllimə xəbər verin atası gəlib. Söhrab atasının gəldiyini eşidib çox sevindi.  İri uşaqlardan ikisini evə göndərib tapşırdı ki, qapıdakı qara qoçu maşına qoyub gətirsinlər. Əhd etmişəm ki, atamın ayaqları altında qurban kəsəcəyəm. Söhrab müəllim çinara çatana qədər qara qoçu gətirdilər.  Söhrab  qara qoçu kəsib özünü atasının üstünə atmaq istədi, ancaq atasının sakit dayanması onu çaşdırdı. Həsən ağa çinara söykənib sanki yuxuya getmişdir. Əlləri isə itin başında tərpənmirdi. Söhrab müəllimin keyləşdiyini görən Məmməd kişi dedi ki, dəymə bala qoy dincəlsin. Məmməd kişi üzünü  yana çevirib göz yaşını sildi. Söhrab diz çöküb əllərini göyə qaldırdı.  Alan törəməsi də istədi uluya, ancaq ulamadı. Alan törəməsi başını Həsən ağanın əlləri üstə qoydu.  Söhrab göz yaşları içərisində atasına sığındı. Çinar ağacının altında Həsən ağa,  Söhrab və Alan sanki heykələ dönmüşdülər.  Kür çayı isə  yenə də dünyada heç nə olmamış kimi sakitcə öz axarı ilə axıb gedirdi...

İsmayıl Şıxlı "Ölən dünyam" romanı ilə Azərbaycan ədəbiyyatına yeni özünüdərk, həyata yeni baxış bucağı və xalq yaddaşında yaşayan ulubabalarımızın keçdiyi əzablı-işgəncəli yollara yeni işıq salmışdır. Bundan əlavə müəllif totalitar sovet dövrünün ənənəvi janr səddini dağıdaraq el içində yaşayan canlı həyatın özünü ölçü-biçiyə salmadan necə varsa, eləcə də canlandırmışdır. Bu duyum və deyim yolu əsl həyatın özüdür: canlı və təbii. Bizi İsmayıl Şıxlı yaradıcılığına bağlayan da elə onun bu pozitiv, real həyat hadisələrinə müdaxilə etmədən fərdi yanaşma üslubudur. O, romanda bir-birinə bənzəməyən obrazlar qalereyasını çox məharət və ustalıqla yaratmağa nail olmuşdur.

Hər bir insanın öz dünyası, öz tale ulduzu var deyirlər. İnsan cismən həyatla vidalaşırsa, onun özü ilə birgə dünyası da, tale ulduzu da uçub gedir və sönür. "Ölən dünyam" romanının da əsas qayəsi elə budur. Sanki İsmayıl Şıxlı öz ölümünü qəhrəmanı Ömər koxa kimi öncədən hiss etdiyini üçün həyata əlvida deyərək vəsiyyət edir. Həsən ağa əkdiyi əzəmətli çinara kürəyini söykəyib əbədi yuxuya gedib vətən torpağına qovuşur. İsmayıl Şıxlı da qəhrəmanı kimi çinarın dibində ədəbi heykələ dönərək ölümsüzləşir. O, geriyə boylananda keçmiş el-obasından, sönmüş ocaqlardan bir nişanə qalmadığını görür. Hanı o ocaqlar, o yurdlar, o el- obalar, artıq onlar yoxdur. Dünya bir pəncərədi müdriklər deyib: bir yandan boşalır, bir yandan dolur. Müəllif də müdriklərin dediyi bu fikirləri əməli işi ilə təsdiqləyir.Ömər koxa əsərin əsas obrazlarından biridir. Yaşı yüzü haqlasa da, son nəfəsinə qədər özünü gümrah hiss edir, at minib çöllər də gəzir. Əgər onun doğum tarixini dəqiqləşdirsək - xanlıq, çar rusiyası, müsavat və cümhuriyyət və eləcə də totalitar sovet dövrlərinin canlı şahidi olduğunu görərik. Ömər koxa müxtəlif dövrlərin sınağından əzmkarlıqla çıxmışdır. İsmayıl Şıxlı Ömər koxa ilə milli koloriti özündə ehtiva edən əsl müdrik Azərbaycan kişisi obrazını yaratmış və onun xarakterik cizgilərini incəliklə vermişdir. Ömər koxanın Çiraqlıların ağsaqqalı kimi sözü həmişə kəsərli olmuş, sayılıb-seçilmiş və böyük rəğbətlə qarşılanmışdır. Onun qoynunda boya-başa çatdığı yerlər, at oynatdığı çöllər, Kür çayı, Qarayazı, Ceyrançöl, Naltökən yaylağı, Noylu bulaq, qapısında saxladığı var-dövlətə göstərdiyi xüsusi diqqət romanda əhatəli şəkildə təsvir olunmuşdur. Ömər koxa nəvəsi Ələddinin ölümündən çox sarsılır, hətta düşünür ki, Həsən ağa birdən namərd iş tutar. Bu daxili iztirab onu ölənə qədər rahat buraxmır. Ələddinin nişanlısı Qarateli onun qəbiri üstə görəndə belə qərara gəlir ki, o, bizim ocağın qismətidir. Buna görə də oğlu Şamili yanına çağırıb qızı kiçik oğluna almasını məsləhət bilir və Şamil də atasının sözünə əməl edir. Ömər koxanın həyətində iki gün toy çalınır. O, öləcəyini hiss etdiyini üçün atını minib keçmişdə gəzdiyi yerləri gəzib-dolaşır və evinə qayıdır. Gəlini onun ayaqlarını isti su ilə yuyur və dırnaqlarını tutur. O, yerinə uzanıb Şamili yanına çağırtdırır. Şamilə vəsiyyət edərək deyir ki, tez get gəlini gətir, mənim ölümümü toydan sonra bildir və çalış sakitlik olsun. Qaratel Ömər koxanın öldüyünü eşidib gərdəkdən çıxaraq Kürə tərəf qaçır. Alan da onu izləyir. O, özünü qayadan atıb öldürür və Alan onun meyitinin yanında durur.

Yazıçı iki nəslin (Alqazaxlılarla Çiraqlıların) keçmişi, bugünü və gələcək taleyini müəyyən fraqmentlərlə sərgilərmişdir. Bundan əlavə çar rusiyası, müsavat, cümhuriyyət və totalitar sovet dövlətlərinin iqtisadi-siyasi mənzərəsini də göstərmişdir. Hadisələrdən danışarkən bəzən müəllif əsas süjet xəttini dayandırır və keçmişdə baş vermiş bir əhvalatı söyləyir. Məsələn, Alqazaxlılarla Çiraqlıların milli yaddaşında yaşayan və icra edilən "alt tumanın itməsi" gəlinlərin ölümə məhkum olunmaları və Alqazaxlıların ayğır atı ilə Çiraqlıların ayğır atının Kür qırağında dalaşmaları və üç gün tayfalar arasında atışmanın getməsi və sair əhvalatlar. Bu hekayələri İsmayıl Şıxlı romana daxil etməklə əsərin ümumi süjet xəttindən kənara çıxır. Ancaq əslində bu yardımçı hadisələr müəyyən obrazların özünəməxsus keyfiyyətlərinin açılmasına xidmət edir. Güllü xanımın Ömər koxa ilə bağlı bir hadisə yadına düşür. Kiçik gəlinin alt tumanı itəndə Ömər koxa çox əsəbi hal keçirir. Düşünür ki, kimsə bu işi düşmənçiliklə edib, Güllünün bibisi tumanı camış yediyi Güllüyə deyir. Güllü də gəlinə bunu xəbər verəndə Ömər koxa onun gəlinlə danışdığını görür. Ondan gəlinə nə dediyini soruşur. Güllü tumanı camış yediyini gəlinə xəbər verdiyini Ömər koxaya bildirir. Bunu eşidən Ömər koxa təlaşdan azad olur. Tuman ərəmiyin qarnından çıxır. Ömər koxa gəlini evdən qovur. El dağdan arana qayıdanda gəlinin meyiti Gəmi qayanın altından tapılır. Kəndə adamları gəlinin ölümünü adı hal kimi qəbul edir. Ömər koxa uşaq olarkən Alqazaxlıların ayğır atı ilə Çiraqlıların ayğır atının Kürün qırağında dalaşması, Alqazaxlıların ayğırının Çiraqlıların ayğırını yerə yıxıb boynunu qırarkən Çiraqlıların nökəri Alqazaxlıların ayğırını boğazından xəncərləvurması, Alqazaxlılarla Çiraqlılar arasında üç gün atışma getməsi, Alqazaxlılardan Çıraqlılara ərə getmiş Həmayılın qardaşlarına patron, çörək, pendir, yağ və su aparması, ağsaqqalların dalaşanları barışdırması, Həmayılın evinə qayıtması əhvalatını xatırlayır.

Güllü xanım Çiraqlılardan olub Alqazaxlılara ərə getmiş geniş dünyagörüşlü, el ağbirçəyiridir. İsmayıl Şıxlı öz dövrünün müsbət cəhətlərini özündə cəmləyən bir insan kimi Güllü xanımı təqdir edir. Qadın olmasına baxmayaraq, qadın ləçəkli, kişi qeyrətli bir xanımdır: sözü bütöv, əməli saf. Oğlu Həsən ağanın əlindən xəta çıxır.Ömər koxanın nəvəsi Ələddini ovda təsadüfən güllə ilə vurub öldürür. Güllü xanım cəsarətlə sinəsi irəli verib hər şeyi yoluna qoyur. Ələddini oğlu kimi el qaydası ilə yudurdub-kəfənlədir və cənazənin önündən əynində qara paltar, əlində əsa Ömər koxanın həyətinə gedir. Ömər koxanın əlindən öpüb bu işin təsadüf nəticəsində baş verdiyinə onu inandırır. Bu ürəkdən olan kədəri hiss edən Ömər koxa Güllü xanımın ailəsini və oğlu Həsən ağanı bağışlayır.

Yazıçı totalitar sovet rejiminin ilk illərində "Troyka" qərarları əlində olan insan qatili, cəllad Fətullayevin törətdiyi cinayətlərin sayı-hesabı olmadığını açıb göstərmişdir. Ciddi səbəb olmadan Çoban Kərəməli, Aşıq Qarnet, Hümmət və Dursun dəfələrlə cəzalandırılırmış, Fridun bəy Köçərli, Halay bəy, Çapıq Əmrah və başqaları günahsız müqəssirlər kimi güllələnmişdir.Fətullayev üçün heç bir insan önəmli deyil. Hər kəsə "müzür ünsürü" damğası vurub ya güllələdir, ya da Sibirə sürgünə göndərir. O, özünə Yoldaş Fətullayev deyərək hər kəsi təhdid edir, günahkar sayır və rayonun bütün vəzifəli şəxslərinin onun sözü ilə oturub-durmasını istəyir. Onun amalı keçmişdən gəlmiş bütün insanları ortadan götürməkdir. Ona görə hərkəs sovet dövlətinin düşmənidir. İsmayıl Şıxlı Fətullayev obrazı ilə sovet çeksinin qaniçən, cinayətkar bir ünsür olduğunu bəyan etmişdir.

İnqilabi komitəinin sədri Kabı Kəsəmənli xalqını dərin məhəbbətlə sevən, əsl vətənpərvər, sədaqətlik simvolu olan bir insandır. Fətullayevin haqsız yerə Halay bəyi güllələtməsi xəbəri Kabı Kəsəmənlini çox sarsıtdı. Bunun nəticəsi olaraq Kəsəmənli Fətullayevi kabinetində güllələyib  öldürür və qaçaqlara qoşulub Arazın o tayına keçir.

Qəza firqə komitəsinin sədri Abdal kişi, kənd firqə sədrləri: Qaybalı kişi və Mustafa kişi Fətullayevin yuxarı təşkilatlara onları satacağından çəkinirlər. Fətullayev hər an onları təhdid edərək öz murdar əməllərinə qoşmağa çalışır. Onun aləmində hər məsələ onun düşündüyü kimi olmalıdır. Axı onun əlində "Troyka"nın möhürlənmiş ağ qərarları var. Hər kəsin adını oraya yazıb güllələnməyə, ya da Sibirə sürgünə göndərə bilər.

İsmayıl Şıxlı "Ölən dünyam" romanında sahibinə sədaqətli Alan adlı iti də yad etmişdir. Bu it sanki hər hərəkəti əvvəlcədən duyur, ona qarşı həssas münasibət bildirir. Ələddin ölərkən onun meyitinin yanında durması, qəbirinin üstünə getməsi, Qaratelin dalınca gedərək meyitinin yanında durması, Söhrabı Keçəl Xondulu şallaqla vurduğunu görüb atın üstünə atılıb onu yerə salması və qırtlağını deşiyi üçün Keçəl Xondulunun ölməsi, sonda Həsən ağanın yanına gəlməsi və sair olayları müəllif çox maraqlı anlar kimi səciyyələndirmişdir. Onu Həsən ağa ailəsinin düşmənlərdən qoruyucusu və keşikçisi kimi təqdim edir. Alan it olmasına baxmayaraq, Keçəl Xondulu kimi yaramaz insanlardan sədaqətli və etibarlıdır.

Əsərdə Qönçə, Həmayıl və Qaratel kimi ailəsinə, sevgisinə, elinə məhəbbət bəsləyən qadınlar da vardır. Yazıçı bu üç qadının hər birinin özünəməxsus xüsusiyyətlərini hadisələrin gedişində əməli şəkildə göstərmişdir.

"Ölən dünyam" da Qaymaqlı kəndinə gələn Mürsəl müəllimi yazıçı xüsusi şövqlə təqdim edir. Seminariyanı yeni bitirib kəndə işləməyə gələn Mürsəl müəllim qurub-yaratmaq eşqi ilə çarpışan mübariz bir gəncdir. O, çalışır ki, şagirdlərini yeni ruhda tərbiyə etsin, onların dünyagörüşündə yeni, parlaq səhifələr açsın. Ancaq cəhalət, köhnəliyi qorumağa çalışan şər qüvvələr onun yolunu bağlayır. Otaqdan tapdığı qrammofonda Cabbar Qaryağdı oğlu və Keçəçi oğlu İslamın mahnılarına rast gəlir. Onları oxudub uşaqların musiqiyə həvəsini artırmaq istəyir. Hətta məktəbdə "Hacı Qənbər" tamaşasının verilməsinə də nail olur. Kənddə yeni abi-hava yaratmağa çalışır. Çapıq Əmrah məktəbə gəlib onu hədələyir. Deyir ki, qrammofonu bir də oxutma, o da Novruz bayramına qədər oxutmur. Novruz bayramında uşaqlarla birgə təm-taraqlı şənlik təşkil edir və qrammofonu oxudur. Gecə gəlib Mürsəl müəllimi öldürür və qrammofonu da qırırlar. Üçitel kəndin məscidinə gedib mollaya müəllimin öldürüldüyünü desə də, molla meyiti gəlib götürmür. Kənd camaatının köməkliyi və Üçitelin rəhbərliyi ilə Mürsəl müəllim el adəti ilə dəfn edilir.

"Ölən dünyam" romanında Müstəqil Azərbaycan dövlətinin yaranması uğrunda Gəncədə, Şəmkirdə və digər yerlərdə aparılan azadlıq mübarizəsi xüsusi detallarla verilmişdir. Müstəqillik fədailəri Xudadat bəy, Aslan bəy Səfikürdski, Cavad bəy Şıxlınski, Cahangir bəy Kazımov, Məmməd Mirzə Qacar, Rüstəmbəyli Şəfi bəy, Adıgözəl İmamverdi bəy, Çapıq Əmrah, Sarı Ələkbər, Qaçaq Qənbər, Topalhasanalı Cabbar, Topalhasanalı Xallı Heydər, Qabaxtəpəli dəli Xəlil, Tatoğlu Həsən, Qara Qafar, Qaçaq Məmmədqasım, Nainsafoğlu Məmmədəli və başqalarının gördüyü fədakarlıqlar da əsərdə yer almışdır.

İsmayıl Şıxlı romanda zümzüməli və qımqımlı kəndlər olan Qaymaqlı və Şıxlını, İncə dərəsin,Acı dərəni, Gəmi qayanı, Naltökən yaylığını, Noylu bulağı, Kür çayını və onun ətrafında yerləşən meşəni, Qarayazını, Ceyrançölü və sair yerləri təbii lövhələrlə vəsf etmişdir.

"Ölən dünyam" romanının epiloqunda İsmayıl Şıxlı simvolik deyimlə gələcəyə gedən yola işıq salmışdır. Bu yolun davamçıları Söhrab müəllim və onun şagirdləridir. Kəndinə dönən Həsən ağa evindən nişanə tapa bilmir. Uzaqdan əkdiyi çinar və tənəngi görür. Çinarın yanına gəlib dibində oturur və kürəyini onu söykəyir.Həsən ağanın gəlişini duyan Alan nəsli də onun görüşün gəlir. Alan nəsli Həsən ağanı görüb əlləri üstə yataraq ona sarı sürünür. Həsən ağa onun başını sığallayır. Qoca Məmməd kişi Həsən ağanı tanıyıb onunla hal-əhval edir. Oğlu Söhrabın kənddə məktəb direktoru işlədiyini söyləyir. Uşaqlar Söhrab müəllimə atasının gəldiyini xəbər verirlər. O da sevinərək atasının yanına qaçır. Ancaq artıq gec idi. Atasının əli Alanın başında ədəbi yuxuya getmişdir. Söhrab bu halı görüb sarsılır və atasına sığınır. Həsən ağa, Söhrab və Alan sanki çinar dibində heykələ dönmüşdülər. Güllü xanım da Sibir meşəsində bir təpənin döşündə Şam ağacının altında uyuyurdu. Güllü xanımın Şam altında, oğlu Həsən ağanın isə çinar dibində ədəbi yuxuya getmələrini İsmayıl Şıxlı heyrətamiz və nisgilli bir notla canlandırmışdır. Bu günahsız müqəssirlərin başına açılan fəlakətlər tarixin səhifəsində ürək dağlayan bir nisgil kimi hələ də yaşayır. Kür çayı isə heç nəyə əhəmiyyət vermədən həmişəki kimi asta-asta öz ahəngilə axıb gedir. İsmayıl Şıxlı epiloqda bu hadisələri incələməklə keçmişlə gələcək arasında təməli möhkəm qoyulmuş körpü salmışdır. Bu körpünün üstündə neçə-neçə sonu görünməyən ağır el-oba karvanları gəlib keçmiş və gələcək də keçəcəkdir.

"Ölən dünyam" romanına dil baxımından nəzər saldıqda xalqımızın canlı danışığının nümunəsini görürük. Hər bir obrazın danışdığı aydın, sözləri səlist, oynaq və ürəkləri riqqətə gətirəndir. Əsərin dilində kamil nitqin bütün meyarları gözlənilmiş, üslubi məqamlar qorunmuş, təbbi, xalq ifadələrindən yerli-yerində istifadə edilmişdir. Lakonik, incə deyim və yozum tərzi əsərin əsas leytmotivini təşkil edir. İsmayıl Şıxlı hər bir söz və ifadəyə həssaslıqla yanaşmış və maraqlı birtəhkiyə üsulu ilə hadisələri söyləmişdir. Bu da əsərə xüsusi təravət verir. Ümumiyyətlə, "Ölən dünyam" romanı hər bir məziyyətlərinə görə dövr və zəmanəsinin barometri rolunu oynayır. Məsələlər aydın və canlı şəkildə sərgilədiyi üçün əsərdəki əhvalatlar daha da oxucuları özünə yaxından bağlaya bilir. Bütün olaylar: sönən ocaqlar, qalan izlər tarixin yaddaş səhifəsində ədəbi yaşayır. "Ölən dünyam" romanı da bu hadisələri yenidən gündəmə gətirir, yaddaşları təzələyir.

Sabir Rüstəmoğlu (Məmmədov),

Azərbaycan Dövlət Pedaqoji Universitetinin Ağcabədi filialının dosenti, AYB və AJB üzvü

sabir-rustemoglu

 

Pin It

 ...Az qala, 25 olur...  yaşımızın silkələnən, başımızın da bir az dumanlanan çağına yaxınlaşırıq. Heç də asan deyil o 25 il bundan əvvəlki çağı yada salmaq.

Pin It

Bakı Şəhər Mədəniyyət Baş İdarəsi Yasamal rayon MKS-nin M.Ş.Vazeh adına Mərkəzi Kitabxanasında həyata keçirilən “Kitabxanaya kitab hədiyyə edirik” və “Yaradıcı oxucularımız” layihələrinə şair, publisist Manya Səxavətqızı “Vətən Fədailəri” trilogiyasını hədiyyə etdi.

Pin It

II yazı

(Əvvəli 27.02.2024-cü il tarixdə)

Xalq yazıçısı İsmayıl Şıxlı öz yaradıcılığı ilə XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatına yeni nəfəs, yeni səs, yeni deyim tərzi gətirən qələm sahiblərindəndir. Bu baxımdan yazıçının "Ayrılan yollar" (1954-1955), "Dəli Kür" (1962-1966) və "Ölən dünyam" (1995) romanları ədəbiyyatımıza xüsusi bəzək verən söz inciləridir.

***

Altıncı fəsil. Rusiyadan gələn əsgərlər kəndin məktəbində yerləşdilər. Onlar siniflərdəki partaları çölə yığıb camaatın tayalarından ot gətirib otaqlara töküb üstündə yatdılar. Fətullayevlə kənd şura sədri Mustafa kişi də əsgərlərin yanına getdi. Fətullayev komandirlə söhbət etdikdən sonra Mustafa kişiyə dedi ki, kənddə boş ev var? Mustafa kişi isə olmadığını dedi. Fətullayev əmr verdi ki, ailələri evdən çıxarıb əsgərləri yerləşdirmək lazımdır. Bu işdən camaat təlaşa düşdü və səs-küy aləmə yayıldı.

Xudadat bəy həkim idi. Camaat tələb edirdi ki, o, Gəncənin general qubernatoru olsun. O isə olmaq istəmirdi. Atası Ələkbər bəyin təkidi ilə razı oldu. Xudadat bəyə teleqram gəldi ki, əsgərlər evlərinə qayıdır. Silahları onlardan alın. Ordudan silah almaq isə çətin məsələ idi. Rus imperiyası dağılmış, bütün xalqlar müstəqillik əldə etmişlər.  Azərbaycanda Demokratik Cümhuriyyət yaradılmışdır. Ordu yaratmaq lazım idi. Ancaq azərbaycanlılar rus ordusunda xidmətə çağrılmadıqları üçün hərbini bilən hərbçilərimiz yox dərəcəsində idi. Xudadat bəy hərbi səfərbərlik elan etdi. Yaxşı ordu yaratmaq haqqında düşündü. Çapıq Əmrahı yanına çağırıb göstəriş verdi ki, Aslan bəy Səfikürdskini, Rüstəmbəyli Şəfi bəyi və Adıgözəl İmamverdi bəyi bura gətir. Uşaqları göndər qaçaqların yanına Qaçaq Qənbər,  Xallı Heydər, Topalhasanalı Cabbar, Tatoğlu Hasan tapıb xəbər verin.  Şəmkir vağzalına yola düşsünlər. Çapıq Əmrah dəstəsi ilə qaçaqların yanına getdi.

Xudadat bəy bildirdi ki, rus eşolanları Türkiyə cəbhəsindən gəlirlər. Onların silahları mütləq alınmalıdır. Şəfi bəyi və İmamverdi bəyi Yevlaxa göndərdi. Ordu Gəncədən keçməməlidir. Silahlar alınmalıdır.  Aslan bəylə Xudadat bəy Şəmkirə yola düşdülər. Xudatat bəy yolda Aslan bəyə söylədi ki, dövləti saxlamaq üçün güclü ordu lazımdır. Onlar Şəmkirə çatanda Şəmkirin "Şəmkir" adlı bir padişah tərəfindən 937-367 hicridə salındığı və Teymurləngin dövründə şəhərin salamat olduğu və indi isə xarabalığa çevrildiyi xatırlandı. Xudadat bəy dəmiryol rəisinin otağında komandirə dedi ki, siz evinizə qayıdırsınız silahı bizə təhvil verin. Onların əlindən silahlarını aldılar.  Sonra gələn vaqonlardan atəş açıldı və onlar təslim oldular. Xudadat bəy və Aslan bəy Səfikürdski qalıb gəlib silahları aldıqları üçün sevindilər.

Yeddinci fəsil.  Bakıda Müsavat Hökumətinin devrilməsindən sonra  Gəncədə məşvərətə yığıldılar. Məşvərətə Gəncə hərbi qarnizonu rəisi vəzifəsini icra edən Cavad bəy Şıxlınski və Gəncə atıcı alayının komandiri polkovnik Cahangir bəy Kazımov rəhbərlik edirdilər.  Həmin vaxt Çapıq Əmrah general Cavad bəyin yavəri idi. Cavad bəy Çapıq Əmrahı məşvərətə gəlmək üçün Gəncə şəhər komendantı generala-mayor Məmməd Mirzə Qacarın, qaçaq  Sarı Ələkbərin, qaçaq Qənbərin, Topalhasanalı Cabbarın dalınca göndərdi. Onlara məşvərətə gəldilər.  Cavad bəy dedi:

“- Ağalar,  XI Qızıl Ordunun bolşevikləri bizə yalan satmışlar. Xəlil Paşa da bizi inandırmışdı ki, rus qonşuları bizim ərazidən keçib Türkiyəyə İstanbulu müdafiəyə gedir. Fosfor,  Dardanel təhlükə qarşısındadı. Biz bu ordunu tezliklə Türkiyəyə getməsinə kömək etməliyik.  İndi isə bir aydı ki, Gəncədədilər. Belə getsə, biz öz istiqlaliyyətimizi itirəcəyik"

Biz belə qərara gəlmişik ki, Gəncədə üsyan qalxmalı Sarı Ələkbər və Qaçaq Qənbər əhalini döyüşə qaldırmalı, şəhərin istehkam xəttini Məmməd Mirzə Qacar təşkil etməli , Topalhasanalı Cabbar isə əhalini silahlandırılmasına rəhbərlik etməlidir. Hamı bu işə yekdilliklə razı oldu.

Çapıq Əmrah Cavad bəyə belə məlumat gətirmişdir: "Şəhərin strateji əhəmiyyəti olan xeyli hissəsi rus rus qonşularının əlində idi. 20-ci atıcı diviziyanın 178-cı və 180-cı atıcı alayları  çayın sağ sahilində,  şəhərin ermənilər yaşayan hissəsində yerləşmişdir.  Rabitə batalyonu və 3-cü briqadanın qərargahının komendant hissəsi isə şəhərin müsəlmanlar yaşayan Şimal-qərb səmtində yerləşdirilmişdir. Düşmənin cəmi 2000 döyüşçüsü, 30 pulemyot, bir artilleriya divizionu, Zurnabad kəndində 450 nəfərdən ibarət 20-ci atlı briqadası, 8 pulemyot bir atlı top batareyası və şəhərin 6 km-də yerləşən Helendorf qəsəbəsindəki diviziyanın öz iki, ikitoplu batareyası ilə artilleriya qərargahından ibarət idi. 3-cü briqadanın komandiri isə keçmiş çar zabiti Şirmaxer idi."

Gəncədə üsyan baş tutdu  və iki mindən çox rus əsgəri tutulub qalaya salındı. Cavad bəy Şıxlınski və Cahangir bəy Kazımovu əhali Gəncədə alqışladı və Pişnamazzadə bu qələbəyə hədsiz dərəcədə sevindi.

Plana əsasən  Şəmkir yolunda topların və topçuların sayını artırmaq  və çalışmaq lazimdır ki, Sarı Ələkbər,  Qaçaq Qənbər, Topalhasanalı Cabbar, Topalhasanalı Xallı Heydər, Qabaxtəpəli dəli Xəlil, Tatoğlu Həsən, Sarı Qafar, Qaçaq Məmmədqasım, Nainsafoğlu Məmmədəli kimi igidlərimiz bolşeviklərin təsiri altına düşməsinlər.

28 apreldə Demokratik Azərbaycan Respublikası yıxıldı və XI Qızıl Ordunun köməyi ilə bolşeviklər hakimiyyəti ələ keçirdilər. Parlamentin yığıncağında Həmid Sultanov və Çingiz İldırım hökumətə ultimatom vermişlər.

20-ci diviziyanın komandiri Velikanovun Qazaxdan gətirdiyi zirehli qatarların köməyi ilə bolşeviklər stansiyanı ələ keçirdilər. Gəncəyə P.V.Kurişkonun komandanlığı altında 3000 nəfərlik nizami ordu hücuma keçdi. Gəncəyə gələn Azərbaycan Kommunist Partiyasının fövqəladə komissarı Həmid Sultanov və Sultan Məcid Əfəndiyev, 3-cü briqadanın komandiri Şirmaxerin dəstəsi Gəncə qalasında saxlanan 2000 rus əsgərini azad etdilər. 31 mayda artıq Gəncə  düşmən əlində idi. Bu dəhşətlər Çapıq Əmrahın yaddaşından getmirdi. Gəncə çayında ölənlərin sayı bilinmirdi.

Səkkizinci fəsil. Çapıq Əmrah atını minib kənddən çıxdı və İncə çayının sahilindən qaçmaq istəyirdi ki, atını arxadan güllə ilə vurdular və Əmrah da atla bərabər yerə yıxıldı. Əsgərlər onu tutub kəndə gətirdilər.

Yoldaş  Fətullayev gecə kənd şura sədri Mustafa kişinin evində qalmışdı. Səhər tezdən Fətullayev Mustafa kişiyə göstəriş verdi ki, kənddə 15 yaşından yuxarı nə qədər kişi varsa, hamısın yığın məscidin həyətinə. Məscidin hasarı üstünə çıxan Fətullayev camaata dedi ki, kim silahını gətirib təhvil verməsə nəticəsi yaxşı olmayacaq! Heç kəs silahını gətirib vermədi. Arvadlar kişilərinə çörək gətirsə də, Fətullayev çörəyin verilməsinə icazə vermədi. Sonra Fətullayevə xəbər verdilər ki, Çapıq Əmrahı tutub gətiriblər. Fətullayev Mustafa kişidən soruşdu ki, Əmrah orduda olubmu? O, dedi ki, Musavat höküməti vaxtı zabit olub və ona "paruçik" deyirdilər. Fətullayev göstəriş verdi ki, Çapıq Əmrahı gətirin.  Xeyli dialoqdan sonra Çapıq Əmrah Fətullayevə deyir:

"- Cəmiyyət də insan kimdir. Axtalanmış adamdan kişi çıxmadığı kimi, axtalanmış cəmiyyətdən də kamil cəmiyyət olmaz". Fətullayev hirsli halda keşikçilərə dedi ki, aparın bunu. “Troykanın qərarı” ilə  4 yanvar 1932-ci ildə  məscidin həyətində Çapıq Əmrahı güllələdilər. Hətta sonda onun alnına iki güllə də vurdular. Tutulanların hamısı silahlarını təhvil verib azad oldular. Qonşu kənddən gətirilən dustaqları əsgərlər güllə qabağına qatıb aparırdılar.

Doqquzuncu fəsil.  Fətullayev şura sədrinin otağına birinci girdi. Fətullayev Çoban Kərəməlinin hansı kənddən olduğunu Qaybalı kişidən soruşdu. Qaybalı kişi isə onun bizim kənddən olmadığını dedi. Aşıq Qarneti soruşanda dedi ki, bizim kənddəndir. Fətullayev Keçəl Xonduluya göstəriş verdi ki, get aşıq Qarneti gətir. Aşıq Qarnet Fətullayevlə danışarkən ona cavab qaytardı. Ona görə də, Fətullayev Keçəl Xonduluya dedi ki, onu Acı Dərəyə aparın. Qaybalı kişi Fətullayevdən belə qəfil gəlişinin səbəbini soruşdu. O, isə dedi ki, biz “müzür ünsürlərinin” kökünü  kəsməliyik. Fətullayev Qaybalı kişiyə göstəriş verdi ki,  firqəçiləri, komsomolçuları bura çağır. Qaybalı kişi başa düşdü ki, Alqazaxlılarla Çiraqlıların başında fəlakət var. Güllü xanım  eşidmişdir ki, kənd adamlarını  arabalara yığıb harasa göndərirlər. Gedərkən adamlara ikicə put yük götürməyə icazə verirlər. İki gün bundan əvvəl Qaybalı kişi də onlara xəbər göndərmişdi. Güllü xanım gəlinlərini  xəlvətcə yanına çağırdı və  dedi ki, əl-ayağınızı yığışdırın və özünüzü elə aparın ki, guya heç nədən xəbəriniz yoxdur. Güllü xanımın oğlu Şəmiddinin güllələndikdən və Həsən ağa qaçaqlara qoşulduqdan sonra bilirdi ki,  onlar bu kənddə yaşaya bilməyəcəklər. Fətullayev gələnə qədər Keçəl Xondulu arabaları qoşdurdu. Güllü xanımın göstərişi ilə gəlinlər yüklərini arabalara yığdılar. Bir dəst yorğan-döşək, isti paltar və sair götürdülər. Qaybalı kişi Keçəl Xonduluya dedi ki, qoy arvad ev-eşiyi ilə halallaşsın. Keçəl Xondulu gördü ki,  Həsən ağanın kiçik oğlu Söhrab təzə araba təkərini tövlənin böyründə gizlətmək istəyir. Atını onun üstünə sürdü və uşağı qamçı ilə vurdu. Güllü xanım istədi ki, naqanla Keçəl Xondulunu vursun, ancaq fikrindən daşındı. Uşağın vurulduğunu Alan da görmüşdü. O, əvvəlcə zingildədi və birdən atın üstünə atılıb Xondulunun boğazından tutub yerə saldı. Sonra xirtdəyindən yapışdı.  Söhrab Alan Xondulunu atdan salan kimi axşamdan evin zirzəmisinə yığdığı neft tökülmüş ota od vurdu və qaçıb arabaya mindi.  Güllü xanımın evini alov bürüdü. Fətullayev Keçəl Xondulunu axtardı və onu son nəfəs aldığı yerdə tapdılar. İtə güllə atsalar da o qaçıb getdi. Səhər onların arabaları kiçik bir qəza dəmiryol  stansiyasına gəldi. Güllü xanım Çıraq uşaqlarının da onlarla bir vaqonda getməsinə icazə aldı.  Vaqonu  təmizləyib yerə palaz saldılar və döşək açıb oturdular. Bir milis işçisi onlara dedi ki,  qablarınızı su ilə doldurun, yolunuz uzaq olacaq. Suyun yerinidə göstərdi. Vaqon üç gün,  üç gecə yol getdi. Güllü xanımın körpə nəvəsi və gəlini vaqonda öldü. Soldatlar meyitləri götürüb apardılar. Onları meşə kənarında ucqar bir stansiyada düşürüb dördtəkər arabalara doldurdular və meşənin dərinliyinə gətirdilər. Burada tikanlı məftillər arasında daxmalar var idi. Gələnləri daxmalara bölüşdürdülər.

Onuncu fəsil.  Kabı Kəsəmənlinin atlı dəstəsi Naltökən yaylağına qalxdı. O, bilirdi ki,  kənd camaatı Noylu bulağın üstündə dəyərlərini qurublar. Kəsəmənli Halay bəylə görüşmək və onu üzə çıxartmaq istəyirdi. Qaçaqların olduqları yerə getdilər.  Kabı Kəsəmənli Halay bəylə görüşüb qucaqlaşdı. Hal-əhval tutduqdan sonra Halaya bəyə dedi ki,  səni üzə çıxartmağa gəlmişəm. Halay bəy ona öz minnətdarlığını bildirdi. Ancaq ona söylədi ki, Stalin yazıb: "Öz kadrlarımız yetişənə qədər, köhnə mütəxəssislərdən istifadə edəcəyik" Kabı bunların qoyduğu şərtlər olduqca çətindir.  Hətta tələbələrimdən biri mənə dedi ki, "... Amma unutma ki, mənim səni parçalayacaq qədər iti dişlərim və dırnaqlarım var!". Mənim belə şəraitdə yaşamağım çətindir.  Stalinin dediklərindən biri də,, Qolçomaqları  bir sinif  kimi ləğv etmək". Belə sözlər də adamları bir-birinə qarşı çevirir. Halay bəy yoldaşlarına, əsasən də Həsən ağaya dedi ki, əgər mən gəlməsən Arazın o tayına keçin. Kəsəmənli Haray bəyi  evinə gətirdi. Halay bəyə dedi ki, məni evdə gözlə dalınca adam göndərəcəyəm. Halay bəyin gəldiyini eşidən kimi, Kəsəmənlidən xəbərsiz Fətullayev Halay bəyi yanına çağırdı. Onu maşına mindirib "Şəkərin qala"sına apardılar. Halay bəy başa düşdü ki, qalada dustaqlar var. Qiyas bəyin oğlunun toyunu Hümmətin dəstəsi çaldığı üçün Hümməti tutub qalaya salmışdılar. Halay bəyi gecə qalanın dibi qazılan yerə gətirdilər və güllələdilər. Kəsəmənliyə Abdal zəng edib dedi ki, Xalq Maarif Komissarlığı əmr göndərib.  Halay bəyi seminariyaya müdir təyin ediblər.

Kəsəmənli keşikçi milisi Halay bəyin yanına göndərdi ki, onu gətirsin. Milis  gəlib dedi ki, Halay bəyi iki gün öncə evdən qalaya aparıblar. Kəsəmənli çox pis vəziyyətə düşdü. Növbətçi ona toxtaqlıq verdi. Kabı toxtayan  kimi ayağa durub atını minib Fətullayevin idarəsinə getdi və ondan Halay bəyi soruşdu. "Troykanın" qərarı ilə güllələnib cavabını aldı. Kəsəmənli Fətullayevi kabinetində güllələdi və cəld atını minib Dilcan dərəsinə tərəf çapdı.  Həsən ağa onun qarşısına çıxdı. Kəsəmənli  dedi ki, mən Halay bəyi  qoruyan bilmədim. Yoldaşlara  de tez hazırlaşıb çıxaq. Üstümüzə gələcəklər və onlar Arazı keçdilər.

(Davamı var)

Sabir Rüstəmoğlu (Məmmədov),

Azərbaycan Dövlət Pedaqoji Universitetinin Ağcabədi filialının dosenti, AYB və AJB üzvü

sabir-rustemoglu

 

 

 

Pin It

“İçərişəhər” Dövlət Tarix-Memarlıq Qoruğu İdarəsinin İdarə Heyətinin sədri Şahin Seyidzadənin rəhbərlik etdiyi nümayəndə heyəti Pakistanın Lahor Qala Şəhəri Administrasiyasının Baş direktoru Kamran Laşarinin dəvəti ilə Lahorda olub.

Pin It

GÜNDƏM

SƏYAHƏT

Jurnalistler



Tezadlar Arxiv

İDMAN