(Naxçıvan Muxtar Respublikasının 100 illiyi münasibətilə)

 

 Qədim Şərqi elm və mədəniyyət beşiyi adlandı­ran­lar yanılmırlar. Görkəmli şərqşünas alim R.Vinter ya­zır ki, “Şərq, yə­ni bütün Ön Asiya, uzun müddət ori­ji­nal sa­yıl­mış, Av­ro­pa isə onun üzünü köçürmüş şa­gird­dir. ...Demək olar ki, Avropa mədəniyyətinin hər bir yük­­­­­sələn pil­lə­si Şərqdəki böyük ixtira­nın izidir”.

Bu mənada Naxçıvan istər təbiətinə, istər coğ­ra­fi möv­qe­­yinə, is­tər relyefinə, istərsə də sosial gös­tə­ri­ci­lə­­rinə görə daim diqqət mərkəzində olan bir diyardır. Bu qədim di­yarın Araz çayının sahilində bərqərar ol­ma­­sı, 200-dən çox yeraltı şə­fa sularına (Badamlı, Si­rab, Darıdağ, Vayxır, Nəhəcir və s.) malik olması, zən­­­­­gin bios­­feri, rekord səviyyədə kənd tə­sərrüfatı məh­­­­sullarının ye­tiş­di­ril­mə­si texno­lo­gi­ya­sı, islam də­yər­­­­lərinə dərin hör­mə­­­ti, elmə, təhsilə, mədəniyyətə olan sevgisi ilə daim fərqlənən bir məkana çevril­mə­­si xü­­susi qeyd olun­ma­lı­dır.

Muxtar respublikanın təbiəti, tarixi, ic­­ti­mai-siyasi, sosial-iqtisadi və mədəni hə­­yatı sistemli şəkildə tədqiqat obyektinə çe­vrilib. Muxtar respublikaya həsr olun­muş kompleks mə­qa­lə­lər; elm və sənət adam­­­larının həyat və yaradıcılığı, di­ya­rın bü­­tün inzibati rayonları, fiziki-coğrafi ob­­­yekt­lə­ri, şəhər və kəndləri, geoloji qu­ru­lu­şu, yeraltı və ye­rüs­tü təbii sərvətləri haq­­qında xeyli məqalələr in­ter­net sə­hifə­lə­rin­də, beynəlxalq qəzet və jurnallarda işıq­­­lan­dı­rılır.

Babalarımızın ağır zəhmət bahasına qurduğu, gə­lə­nin-görənin “Nəqşi ca­han” adlandırdıqları bu gözəl şə­­­­hərin, ancaq zaman-zaman daşı-daş üstündə qal­ma­­yıb. “La­­­­kin dövran keçib, xarabazara döndərilmiş Nax­­­­çı­van xarabalıqlar için­dən dönə-dönə baş qaldırıb, ye­­ni­dən dirçələrək, əvvəlki görkəmini qaytarıb. Hətta əv­­vəl­kindən də gözəl olub. Yad gözlərin ona zillənmiş kəc baxışları isə dünən ol­du­ğu kimi bu gün də üs­tün­dən çəkilməyib”.

VII əsrin ortalarında ərəblərin Azər­­bay­cana gəlməsi ilə özünün əlverişli geosiyasi və stra­­te­ji mövqeyinə görə ərəb ordusunun dayaq mən­tə­qə­lərindən biri olan Naxçıvan sonrakı dövrlərdə siya­si-iq­tisadi-mədəni mərkəz kimi əhəmiyyətini ar­tır­mış, yü­­z illərdən bəri fəaliyyət göstərən Böyük İpək Yolu­nun şaxələri vasitəsilə о vaxtkı dünyanın məşhur ölkə və şəhərləri ilə əlaqə sax­la­mış, Azər­bay­can ata­bəy­ləri döv­ründə isə “Nəqşi cahana” çevrilərək regionun bən­zər­siz şəhəri olmuşdur.

Doğrudan da, qədim dövrlərdən Şərqi Qərblə, Şi­ma­lı Cənubla bir­­­­­­­­ləş­dir­miş, ucsuz-bucaqsız yolların qov­şağında yer­lə­­­­­­ş­­ən, Azərbaycanın ayrılmaz tərkib his­­­­­səsi olan, mə­də­­­­­­niy­­yətlərin, sivilizasiyaların yüksək zir­­vəyə çatdığı Nax­­­­­çıvan di­ya­­rının Şər­qin qapısı sa­yı­l­ma­­sı təsadüfi de­­yil. Vax­­tilə Mə­həm­­­məd Naxçıvani, Həm­­­dullah Qəz­­­­­­­­­­­vini, Katib Çə­lə­bi, Övliya Çələbi kimi tarixçi və coğrafiyaçı səy­­yah­­la­r Nax­­çı­­va­nı “Nəq­­­­şi-cahan” (“dün­­­yanın bəzəyi”) adlan­dır­­mış­­lar.

Nax­­­­­­çıvanın tarixi era­­­­­dan əvvələ söy­kən­diyi ki­mi, elm və mədəniyyət ta­ri­­­xi də çox-çox qə­dim­­lərə ge­­dib ça­tır. İntibah döv­rü­nün elm, təhsil və ma­arifi əsasən XI əsr­­dən for­ma­­laş­ma­­­­­­ğa baş­­lasa da, XII əsr­də Naxçıva­nın mə­dəni hə­­­ya­tın­­­­­­dakı ümu­mi yüksə­liş, ədəbiyyatın və fəl­­səfi fik­­rin in­­­­­­kişafı huma­nizm ide­­yalarının yayıl­ma­­sı­na rə­vac ver­­miş­­­dir. Elm-sənət mə­bədi sayılan Nax­­­çı­van tək­­­­cə öl­kə­­mizə de­yil, onun hü­dudlarından kə­­­­­­nara da – Ya­­­xın və Orta Şər­qə, Av­ro­­paya ictimai və si­yasi xadim, filo­­sof, hə­kim, sər­kər­də, alim və mü­tə­fək­­kir, şair, yazıçı, tarix­çi, memar, rəs­sam, musiqiçi, akt­­yor və di­gər adamlarının həyat və fəaliy­yə­tin­dən, ya­radı­cı­lı­ğın­dan bəhs edən çoxsaylı dü­ha­lar bəxş et­miş­dir. Həddad əl-Nə­­­şəvi (ki­tab­dar), Əbu Əbdüllah ən-Müfər­ric əl-Nə­şə­­­vi (dini hü­­quq­­çu), Əhməd ibn Ha­cəf Nəşəvi (fi­lo­­sof), “təbib­lə­rin sul­tanı” adı ilə məş­­­hur olan Ək­mə­ləddin Nax­­çı­va­ni (təbib), Həsən ibn Ömər Naxçıvani (fi­losof), Kə­ma­­ləddin Naxçı­va­ni (hə­kim, ila­­­hiyyatçı), Nəs­irəd­din Tusi (ensiklopedik alim), Nəc­­­məd­­din Nax­çı­­vani (filo­sof), İzzəd­din Nax­çı­vani (alim və ədib), İbn Sa­cə­vi, Mə­həmməd Hin­du­şah Nax­­­­çıvani (dilçi və ta­­­rixçi), Fəx­rəddin Nax­çı­­va­ni (fə­qih və hüquqşünas), Baba Ne­mə­tullah Nax­çıvani (fi­lo­sof) və başqaları bütün Şərq və Av­ro­pa dün­yasının elm xə­zi­nə­si­ni idrak və tə­fək­­­­kür­lə­ri ilə zən­­ginləş­dir­ən şəx­siy­­yət­lər olmuşlar.

Təlim-tərbiyə, mək­təb-məd­­­­­rəsə, öyüd-nəsihət yuxa­rı­­­da qeyd etdiyimiz kimi, hə­lə orta əsrlərdən möv­­­cud ol­­­­­sa da, uzun müddət milli ma­arif­çilik ideo­lo­gi­yası sə­viy­­­­yə­sinə qalxa bil­­­məmişdir. XIX əsrin sonu – XX əs­rin əvvəllərindən etibarən qə­dim elm və mədəniyyət be­­­­­şiyi Naxçıvanda ma­arif­­çi­­lik hə­rə­ka­­­tı özü­nü gös­­tər­mə­­­­yə baş­la­dı. Çünki dövr, za­man yeni milli dün­­yə­vi mək­­­­­­təblərin yaradılmasını tə­ləb edirdi. Bu mənada gör­­­­­­­­­­­­­kəmli pedaqoq, maarif­çi-şair Mə­həm­­məd Tağı Sid­­­­­­­­­­­qi əvəz­olun­maz vətən­pər­vər nə­­­slə ustadlıq edərək (Mə­­­­m­­­­məd Səid Ordubadi, Əliqulu Qəm­küsar, Hüseyn Ca­­­vid, Əziz Şərif, Rza Təhmasib, Rza­­qulu Nəcə­­fov, Əli Səbri Qa­­­sı­­­mov, Bəhruz Kən­gər­­li, Məm­­məd Əli Sid­­­­­­qi və b.) Naxçıvanda maarifçi mü­­­­hiti həm də ədə­bi-pedaqoji hərəkat səviyyəsinə qal­­­dır­dı.

Azərbaycanın xalq yazıçısı Mirzə İbrahimovun tə­bi­­­­­rincə desək, “Günəş yurdu” ad­­lanan Naxçı­vanda alim­ və pedaqoqlar el­min inkişafında get­dik­cə daha ar­­­­tıq işlər gör­­­mə­­yə baş­la­dılar. Ölkəşü­nas­­lıq, pedaqo­gi­­­­­­ka və psi­xo­­logiya, dil­şü­­naslıq, tarix və di­gər elm sa­hə­­­­­ləri üzrə müa­­sir məz­­mun­lu yeni əsərlər ya­radıldı, elm­­­­də dəqiq­lik prin­­sip­ləri get-gedə dərin­ləş­di. Məktəb və pedaqoji fikir tarixinin qa­baq­­cıl xadim­lə­ri (Mə­həm­­­­mədağa Şah­­­­­­­taxt­lı, Mə­həm­­məd Tağı Sidqi­, Qur­ba­­­nə­­li Şə­­­­­­­rif­za­də, Cəlil Məm­­məd­­­quluza­də, Məmməd Səid Ordu­ba­di­, Əli­­qulu Qəm­kü­sa­r, Hüseyn Ca­vi­d və b.) va­si­tə­silə mü­tərəqqi icti­mai və pedaqoji ideyalar Azər­­­­­­bay­ca­na və onun hüdud­la­­­rın­dan kənara nü­fuz et­di. Öm­rü­nün 50 ildən çoxunu mətbuat, mək­təb, maarif və əlif­­ba məsələlərinə həsr et­miş Mə­həm­mədağa Şah­taxt­­lı­dan bəhs edən görkəmli fran­­sız alimi Lüsyen Büva Şah­taxt­lını öz ölkəsi­nin “ya­xın dos­­tu, müsəlman dün­­­­­ya­­sı­­­nın bütün ümid­lə­ri­ni doğ­rul­da­caq bir şəxs” ad­­­­­­lan­­dı­rırdı. Çünki M.Şahtaxtlı cə­miy­­yə­tin in­ki­şa­fın­da təh­­­silin, elmin mü­hüm əhəmiyyəti ol­du­­­­­ğu­nu kon­sep­­­tu­al şəkil­də işləyən şəxsiyyət­lər­dən ol­muş­­dur. Redaktoru olduğu “Şərqi-Rus” qəzetinin məqsədini Mə­həm­mədağa Şah­taxt­­lı­ belə izah edirdi: “Məsləkimizi hər kəs bilir: Məmləkətimizin mədəniyyətinə xidmət etməkdir”. Başqa bir yazısında isə gənclərə müraciətində yazırdı: “Elmin dalınca gedin. Elm insanı irəli aparır”.

      Azərbaycanda milli maarif­çi­­li­­yin formalaşma və in­ki­şafında Məhəmmədağa Şah­­­­­­­­taxt­lının (1848-1931), Mə­­­­­­­həmməd Ta­ğı Sidqinin (1854-1903), Qur­ba­­­nə­li Şə­­­­­­­rif­­­­­zadənin (1854-1917), Cəlil Məm­məd­­­­­­quluzadənin (1869-1932), Məmməd Səid Ordubadinin (1872-1950), Əliqulu Qəm­küsarın (1880-1919), Hüseyn Ca­vi­­­­din (1882-1941) və başqala­rı­nın özünə­məx­­sus xid­mətləri olmuş, təh­­­­silin prinsipləri, tər­­­bi­yə üsulları­, əx­laq, vətənpərvərlik, mə­nə­viyyat, bədii zövq və s. ki­mi zə­­­ru­ri mə­sə­­lələrdən bəhs et­miş­lər. Onların qar­şı­sına qoyduğu əsas məqsəd xalqı maarif­lən­dir­­­mək, və “bə­­si­rət sahibi etmək” ideyası idi.

      Öz zəmanəsinin və bugünkü dövrün böyük pedaqoqu sayılan Mə­­­­­­­həmməd Ta­ğı Sidqi ruhani təhsil almasına baxmayaraq xalqın maariflənməsi üçün əzmlə ça­lış­mışdır. Mə­­­­­­­həmməd Ta­ğı Sidqinin mühüm xidmətlərindən biri də məktəblər üçün müvafiq dərsliklər tərtib etməsi olmuşdur. Müxtəlif yerlərdən gətirdiyi dərsliklərlə ki­fayətlənməyən Sidqi, özü müxtəlif fənlər üzrə dərsliklər nəşr etmiş­dir. Onun ar­xi­vində saxlanılan “Nümuneyi-əxlaq”, “Coğrafiya xüsusunda məlumati-mücmə­lə”, “Əssərfül-ümmül-elm və Nəhvi-Ərəb” (Ərəb dilinin sərfi-nəhfi), “Tənviri Əfkar və təfhimi-insaniyyət”, “Töhfeyi-Bənat, yainki qızlara hə­diy­yə”, “Qiraəti-fən­niyə”, “Hifzi-səhhə” kimi dərslikləri Sidqinin bir müəllim kimi Qərb mədəniy­yə­tinə də təsirindən xəbər verir. “Elm və mərifətsiz insan meyvəsiz ağaca bənzər” – deyən Mə­­­­­­­həmməd Ta­ğı Sidqi xalqın maarif­lənməsi işində əvəzsiz işlər gör­müş­dür.

      Fransız sosialisti Jan Jores yazır ki, “Keçmişin mehrabına müraciət edərkən – onun külünü yox, odunu götürün”. Bu mənada tarixi era­­­­­dan əvvələ söy­kənən Nax­­­­­­çıvanın görkəmli maarifçiləri  elmi, təsili, milli maarif­çi­­li­­yi bir mayak kimi nəsildən-nəslə yadigar qoyub getmişlər. Cəmiyyətin tərəqqisi, elmin, mədəniyyətin inkişafının qüdrətli vasitəsi rolunu oynayan elm və təhsil ölkəmizin hər yerində olduğu kimi, Naxçıvan Muxtar Respublikasında da hərtərəfli qayğı ilə əhatə olu­nub.

Kamal Camalov,

Pedaqogika elmləri doktoru, professor,

Azərbaycan Respublikasının Əməkdar müəllimi

Pin It

GÜNDƏM

SƏYAHƏT

Jurnalistler

IMAGE
ƏSİLZADƏ PROFESSOR...
Thursday, 23 Yanvar 2025
By Elman ELDAROĞLU
IMAGE
MİN AYA DƏYƏN ÖMÜR...
Wednesday, 25 Dekabr 2024
By Şakir Qurbanov

Vizual Xəbərlər

Tezadlar Arxiv

İDMAN